088 88 38 000 | 076 36 90 165                 info@finquesto.nl

Aandacht          Betrokkenheid          Deskundig          Cloud-based

Blog.

FINQUESTO

Wij vinden persoonlijke betrokkenheid enorm belangrijk. Een groot deel van onze klanten is daarom al vele jaren bij ons en beveelt ons van harte aan. Deze betrokkenheid is voor ons het belangrijkste uitgangspunt en daarom zorgen we er graag voor je dat je regelmatig op de hoogte bent van belangrijke nieuwsfeiten en ondernemerstips.

Reading a Book_edited.png
  • Dirk van finQuesto

Controle over je onderneming houden is in de basis niet moeilijk.

We krijgen regelmatig de vraag wat nu richtgetallen zijn bij het ondernemen. En vaak antwoorden we dan dat dit afhankelijk is van jouw persoonlijke doelstellingen, de markt, je dienstverlening en nog wat meer omstandigheden. Al pratende met ondernemers komen we dan tot een juiste balans en stellen we met de ondernemer de richtgetallen op.


Na verloop van tijd zien we met name de ondernemers die hun onderneming nog op kleinschalige wijze voeren de vraag ontstaan "Moet ik al die cijfers in de gaten houden of is er een veel simpelere weg om in de gaten te houden dat mijn onderneming financieel gezondheid blijft?"



De afgelopen jaren hebben we vele ondernemers en hun ondernemingen geholpen meer inzicht te krijgen in de cijfers van hun onderneming, het continu-cijfer voor het verbeteren van de winstgevendheid van hun onderneming enz. enz.


Toch blijkt op dat moment dat al deze cijfers het voor zeker de kleine zelfstandige niet veel duidelijker maken en dat er steeds vaker gevraagd wordt naar een helder richtgetal. Vandaar dat wij al een aantal jaren met onze ondernemers aan tafel zitten om te kijken hoe we hun onderneming beter kunnen managen met eenvoudigere richtlijnen. Vandaar dat we sinds een aantal jaar werken met een heel duidelijk en heel algemene richtlijn. Eigenlijk is het een aanname/richtlijn die van toepassing is op iedere onderneming. Groot of klein, veel personeel of juist een éénpitter.


Zoals al in een eerdere blog door mij beschreven werken we met een "aanvalsplan" wat bestaat uit vier pilaren van succes. Daarbij is inzicht in cijfers van groot belang evenals de durf om te veranderen en je werkzaamheden aan te passen op de ontwikkelingen van jouw onderneming. Het begin van dit alles is gebaseerd op een simpele basisregel: "De algemene richtlijn voor je onderneming moet zijn dat je zorgt dat er op jouw bankrekening elke maand opnieuw minimaal 2x het geld staat dat je aan kosten maakt." .

Rekenvoorbeeld: Wanneer je elke maand € 1.000,- aan kosten maakt dan dien je voor 2 maanden reserve te hebben opgebouwd. En dient er dus € 2.000,- op jouw bankrekening te staan.

Door je aan deze simpele regel te houden zorg je er voor dat je onderneming steeds gezond blijft. Wijk dan ook niet af van deze vuistregel. Dat maakt je als ondernemer in staat krachtige beslissingen te nemen en bij te sturen waar nodig.


Deze basisregel zorgt er voor dat je ruimte hebt en blijft houden om al je kosten te betalen, zorg je er voor dat jouw crediteuren en medewerkers tevreden blijven door een tijdige betaling en reserveer je ruimte om andere stelposten op te gaan bouwen zoals een voorziening voor de te betalen Belastingen, toekomstige investeringen of verduurzaming van het bedrijfspand.


Wanneer deze basisregel gemeen goed voor je is geworden kunnen we je helpen met verdieping aan te brengen in dit cijfer. We kunnen samen met je ons richten op het beter in verhouding brengen van jouw onderneming, kijken naar de druk van de personele lasten op jouw onderneming, inkoop- en margeaansturing enz. enz.


Benieuwd waar we samen tot in staat zijn? Wordt nu klant van een boekhoudkantoor dat je écht verder brengt, niet met een enkel advies maar een gedegen plan voor de korte-, middellange-, en lange termijn. Maak vrijblijvend kennis en maak een afspraak met ons: 088 88 38 000.

7 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven

088 88 38 000 | 076 36 90 165                 info@finquesto.nl

Aandacht          Betrokkenheid          Deskundig          Cloud-based